To do homework.

Om met de deur in huis te vallen, de blogpost van Andrew Sullivan is een dijk van een artikel. Er valt weinig op aan te merken maar ik kan het wel aanvullen.

Sullivan oppert dat de aantrekkingskracht van een blog door de blogger komt. We zijn geïnteresseerd in het artikel, het nieuws, de informatie omwille van de persoon die er achter zit en dat schrijft. De onmiddellijke terugkoppeling die je kan krijgen als blogger -en lezer- werkt dat nog eens sterk in de hand door de verpersoonlijking. De persoon zit achter die computer net zoals jij en hij leest jou comment, net zoals jij zijn post leest.

Maar iets dat naar mijn mening tamelijk belangrijk is, is ook de interesse-overeenkomst. Internet zit barstensvol informatie en nieuws dat jou allemaal om ter hardst wil bereiken. Té veel informatie, waardoor bijvoorbeeld ik noodgedwongen mijn toevlucht neem tot “aggregators”. Dat zijn systemen die simpel gezegd veel informatie, van veel verschillende bronnen, verwerken tot één kanaal. Zo heb je een RSS-reader die kleine brokjes informatie (tekst, foto’s, ..) als berichten ontvangt van verschillende websites, zodra dat dit bericht daar werd geüpload. Zo open je één programma om al je nieuws te ontvangen in plaats van tientallen websites te bezoeken.

Een blog doet in sommige gevallen net hetzelfde. Het verzamelt informatie van allerlei bronnen en voegt ze samen tot één kanaal: de blog. De selectie van informatie gebeurt op de meest menselijke manier: overeenstemming van interesses. Van een aantal bloggers kan ik zó zeggen dat wanneer zij naar een artikel of Youtubefilmpje of wat dan ook verwijzen, die informatie mij sowieso gaat interesseren. Ik weet dit omdat ik hen al even volg en ik hun interesses en dada’s ken. Daar ligt voor mij de persoonlijke band, alhoewel die voor mij louter functioneel en niet emotioneel is.

0 Responses to “To do homework.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

